søndag den 6. november 2011

Nice og Monte Carlo - madoplevelser mm

Vi besøgte denne oktober Nice med en endags besøg i  Monte Carlo til Sebastians fødselsdag. Vejret var udmærket, men vi ville gerne, at det havde været lidt varmere. Der var ca. +7 grader i forhold til København, og jeg kunne klare mig med tynd strik trøje og sommer jakke det meste af tiden.

I har allerede hørt om Le Bistro Gourmand og Aphrodite, som var de to bedste madoplevelser på turen, og dette indlæg dækker så resten af vores madoplevelser samt lidt andre oplevelser på turen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Restaurant: Yuzu Sushi
Hjemmeside: http://www.yuzu-sushi.com/

Vores første mad oplevelse i Nice var sjovt nok sushi. Sebastians valg, da det jo var hans fødselsdag. Vi fik bl.a. en fantastisk hamachi cappachio samt en god nigiri blanding med fisk, jeg aldrig har prøvet før - ikke at jeg ved, hvad de var, da tjeneren på trods af, at hun talte fint engelsk, ikke turde bevæge sig ud i at forklare disse. Der var måske 12 stykker med kun få gengangere. Vi fik desuden nogle få rulle, der var udmærket men meget minimale i forhold til de fleste ruller vi får herhjemme.

Jeg kan klart anbefale dette Sushi sted til alle, der er i Nice og har lyst til en hurtig sushi frokost.

Vi brugte første dag i Nice på at udforske havnen og vandfronten samt den gamle bydel.

Der er klart noget specielt og romantisk over at gå en tur langs vandet med havet til den ene side og Nice til den anden side. Sebastian fortæller mig, at vejen langs vandet er 20 km lang og blev bygget for at tiltrække folk til Nice. Det, syntes jeg, er lykkedes dem ganske godt.

Den gamle bydel består primært af små smalle gader med masser af mere eller mindre interessante butikker, såsom en butik hvori vi købte special salt samt tøjbutikker, madbutikker og meget andet.

Og om aftenen besøgte vi restaurant La Chantecler.

Restaurant: La Chantecler
Hjemmeside: http://www.hotel-negresco-nice.com/en/restaurant-bars/chantecler

Menuen bestod af:
hapsere: mini maki, tomat og vagtel æg samt en med fois gras
squash suppe med kastanjer og røget and
fois gras terrin med ananas
jomfruhummer stegt i chili med kroketter af kalve hoved
blød og saftig søtunge med svampe og smagfulde porrer
rosastegt bøf med gulerødder og kantareller
frisk gedeost med krydderier
1. dessert, som måske var chokolade
2. dessert som var figen tærte med figen is

For mig var aftenens højdepunkt jomfruhummeren med kød kroketterne, som var en saftig og vel sammensat ret. Fisken var også rigtig lækker - blød, saftig og smagfuld sammen med tilbehøret. Sebastian foretrækker dog en fisk med stege skorpe. Bøffen var perfekt stegt men måske for simpel til en michelin stjernet restaurant - det skal dog siges, at vi i stedet kunne havde fået kokkens signatur ret, hvis Sebastian ikke havde bedt om ikke at få brisler.

Jeg syntes, at vi havde en god aften på Chantecler, men mener måske ikke helt, at den lever op til de michelin restauranter, vi besøger i andre lande. Det er som om, at der skal mindre til, at en restaurant i Frankrig får en stjerne. Jeg tror dog, at vores oplevelse ville have været bedre, hvis vi havde fået a la carte.

På anden dagen tog vi så til kvarteret Monte Carlo i bystaten Monaco. Monaco er det mindste land i verdenen og består nærmest kun af by. Faktisk er det mere korrekt at sige, at vi tog til Monaco end Monte Carlo, for vi gik rundt i en stor del af byen på vores tur heribland i Monaco-Ville, som er hvor den gamle by og slottet ligger.

Det mest imponerende ved denne tur var nok vores ankomst, hvor vi ankom til togstationen, som ligger under jorden. Normalt, når man ankommer til en underjordisk station, skal man så gå op for at komme ud, men her skulle man derimod gå ned for at komme ud, fordi at stationen ligger inden i det bjerg, der går næsten hele vejen rundt om byen - der er hav til den ene side. Så man skulle gå ned for at komme til byen, der ligger ved bunden af bjerget ved vandet. Det var en sjov oplevelse.

Byen selv er kompakt og indholdsrig, og især i Monte Carlo kvarteret kunne man virkelig fornemme, at det var her at eliten holdt til. Selvfølgelig var havnen med mega yachterne også et tegn på dette.

Jeg syntes klart, at hvis man er i Nice, så bør man tage en tur til Monaco også. Det er trods alt kun 20 min. væk med tog, og det er klart oplevelsen værd. Jeg vil dog ikke anbefale en længere tur til Monaco, da der ikke er mere at se, end hvad man kan se på en dag, og nu hvor vi har set stedet, tror jeg faktisk heller ikke, at vi vender tilbage en anden gang.

Til frokost i Monte Carlo spiste vi på Le Louis XV, som er Alain Ducasse's dyreste og mest luksuriøse 3 stjernede michelin restaurant.

Restaurant: Le Louis XV (Monte Carlo, Monaco)
Hjemmeside: http://www.alain-ducasse.com/en/restaurant/le-louis-xv-%E2%80%93-alain-ducasse

Vi startede med at få noget frisk og tyndskåret grønt med trøffel creme. Dette var en fantastisk simpel og samtidig smagfuld start på frokosten. Ideen kommer sandsynligvis fra den Italienske ret Bagna càuda, som vi  har prøvet i et par varianter nu - ingen af dem har dog været så fantastisk som denne.

Til forret fik Sebastian en hjemmelavet pasta ret med grøntsager. Han sagde, at den var udmærket.

Og jeg fik en kanin tærte med en lille grøn salat. Det var en rigtig god ret, men for mig ville den have været bedre uden leveren og persillen, der var i retten.

Til hovedret fik jeg kammuslinger med julesalat. Dette var en lækker og smagfuld ret og for mig klart frokostens højdepunkt. Kammuslingerne var perfekt stegte og dejlig saftige og det bitre julesalat smagte overraskende godt dertil.

Og Sebastian fik vildsvin med rødbede, kartofler og æble.

Overraskende nok fik vi et udvalg af diverse chokolader inden desserten. Normalt vil man få den slags ting til kaffen, men ikke på Louis Le XV af en eller anden grund - mystisk. Muligvis skal chokoladen betragtes som en pre dessert, for jeg mener faktisk også, at vi fik noget tilbudt til kaffen. Da havde vi dog ikke plads længere, og så havde det været bedre, at vi havde fået dette til kaffen.

Til dessert fik jeg karameliseret frugt med saltet vanilje is.

Og Sebastian fik chokolade med hasselnødder.

Desserterne var begge gode, men på dette tidspunkt var der absolut ingen plads i vores mave mere, og jeg måtte levne en stor del af desserten.

Det var sjovt at besøge Le Louis XV. Men den er meget dyr, selv hvis man vælger den billigere frokost menu, som vi gjorde. Maden var god, men den var måske alligevel ikke pengene værd. Alligevel, hvis man gerne vil besøge Monte Carlo, så må man jo bare finde sig i, at her er godt dyrere. Jeg har absolut ikke fortrudt besøget, og at jeg har betalt prisen, men gør det nok heller ikke igen.

Restaurant: Ville d' Este
Hjemmeside: http://www.villadeste-nice.com/

Efter en stor og mættende frokost i Monte Carlo havde vi brug for noget simpelt til aften. Vi fandt en italiensk sted via. nettet tæt på vores hotel.

Stedet var overraskende god. Vi fik først en ovnbagt aubergine ret med tomat og parmesan.

Og herefter fik jeg gnocchi med 4 slags oste og Sebastian fik en pizza Caprese med tomat, ost, parmesan og rucola. Begge retter var gode, og det kommer ikke bag på os, at dette sted har fantastiske anmeldelser på nettet.

Restaurant: Oliviera
Hjemmeside: http://www.oliviera.com/pages/lerestaurant.cfm

Til frokost lørdag fik vi to retter på en lille lokal restaurant, der samtidig også var oliven olie butik.

Til forret fik jeg en kold aubergine salat med grillet peberfrugt til, og Sebastian fik en salat med en indbagt feta ost.

Og til hovedret fik jeg Ravioli Nice style og Sebastian fik en krydret rørt tatar med salat.

Hver ret blev serveret med sin egen oliven olie på toppen - altså en olie specielt udvalgt til retten. Det smagte lækkert, og vi kan nemt finde på at vende tilbage næste gang.

Og til aften besøgte vi så fantastiske Aphrodite, som i allerede har hørt om.

Søndag besøgte vi museet for moderne kunst samt det natur historiske museum. Det natur historiske museum viste sig desværre at være så minimal, at det nærmest ikke var besværet værd, men museet for moderne kunst er klart et besøg værd. På første etage er der en udstilling, der primært handler om farver og om at sætte dem sammen. De næste to etager indeholder derimod en mere udfordrende og i min mening forstyrende kunst. Det bedste ved stedet er faktisk bygningen selv og i særdeleshed taget, hvor man kan gå hele vejen rundt og se den fantastiske udsigt over byen.

Begge musseer er i øvrigt gratis at besøge.

Derudover gik vi en tur op på "bjerget". Vi var ellers ret trætte i benene efter flere dages gåture rundt i Nice og Monaco, men det virkede på en eller anden måde forkert at forlade Nice uden at gå op på "bjerget". Det er nok ikke helt korrekt at kalde det et bjerg, da den kun er 191 m. høj, og ifølge wiki skal der mindst 610 til at kalde noget et bjerg, men det hedder "Mont Boron", og "mont" er det franske ord for bjerg, så vi gik op på bjerget. Det var heldigvis ikke så hårdt som vi frygtede, og udsigten deroppefra var fantastisk. Det kan klart anbefales.

Restaurant: Le Ferme Saleya

Jeg vil så gerne anbefale denne, som vi besøgte Søndag aften - men ved ikke rigtig. Selve stedet er super hyggelig og romantisk, og tjeneren er venlig og kan tale nogenlunde engelsk, men maden var desværre en blandet fornøjelse.

Til forret fik jeg en champignon tærte, som var udmærket uden at være fantastisk. Og Sebastian fik en ret med linser og gulerødder i gele og noget røget and på toppen.

Til hovedret fik jeg andebryst, og Sebastian fik dagens ret, som var lamme kotteletter. Vores kritik af disse to retter er primært, at kødet var stegt forkert. Måske er dette vores egen skyld, da jeg jo bare sagde, at jeg ville have det, som kokken anbefalede det. Jeg har dog aldrig før fået en andebryst, som blev stegt medium - well done, og har aldrig før hørt kokke anbefale det, så måske var det en fejl fra deres side. Tilbehøret var ens for begge retter, og jeg mistænker fo alle andre også. Det bestod af stegte slikærter samt polenta. Slikærterne var lækre nok, men polentaen var alt for kornet i konsistensen. Måske er det bare sådan, den bliver lavet hernede - men det faldt klart ikke i vores smag.

Til dessert fik Sebastian en lavendel panna cotta, og jeg fik en chokolade lasagne, der viste sig at være en slags chokolade fondant lagret med super tynde lasagne plader. Den smagte fantastisk og var klart aftenens bedste ret.

Vi vender ikke tilbage til dette sted. Der er bare for mange andre gode steder i Nice, til at det kan betale sig at vende tilbage. Jeg vil dog ikke direkte fraråde folk at besøge stedet. Hvis du f.eks. ved bedre end mig, og ved at en polenta skal være kornet her i Nice og tilmed kan lide det, så er dette måske lige netop stedet for dig.

Og til afslutning af turen spiste vi frokost om mandagen på Le Bistro Gourmand, som viste sig at være denne turs bedste madoplevelse.

Steder vi gerne vil besøge, næste gang vi er i Nice:
1) Le chat gourmand
(Vi skal dog lige huske, at denne er lukket søndag aften plus hele mandagen)
2) Eze bjerg-landsbyen
3) Cimiez (gåtur nr. 3 i vores StepbyStep Nice & French Riviera guide)
samt andre omliggende byer såsom Cannes

Og så skal vi naturligvis på Le Bistro Gourmand igen.