lørdag den 23. oktober 2010

Amsterdam madoplevelser

Nå ikke flere London reviews i denne omgang men tro det eller ej allerede næste weekend var vi ude at rejse igen. Denne gang dog blot en sviptur til Amsterdam.

I Amsterdam tager de deres chips meget seriøst. Det er ikke et tilbehør her men en ret i sig selv.

Chips: Vleminckx (Voetboogsteeg 31) og Manneken Pis (Damrak 41)

Vi fik chips to gange; første gang var på Vleminckx hvor vi fik to mellem portioner en med ketchup og en med mayo og amerikansk sovs. Chipsene var de mest sprøde og smagfulde jeg nogensinde har fået

Og det har der været andre end os der syntes, for køen var ret lang.

Dagen efter fik vi chips igen. Denne gang fra "Manneken Pis" som lå betragtelig tættere på vores hotel. På dette sted valgte vi at få oorlog sauce på chipsene, som var frites sovs, krydret peanut sovs og rå løg. En meget mystisk blanding vi nok ikke vælger igen. Chipsene selv var også gode men ikke nær så sprøde som dem på Vleminckx. Og lige en tip hvis i spiser chips her så lad være med at bestille en størrelse "large". Selvom vi blot delte en så lykkedes det os ikke at spise op.


Vi var alt for sent ude med at kigge restauranter og kunne derfor ikke få bord hvor vi egentlig helst ville hen. Istedet endte vi på restaurant Reflet lørdag aften.

Restaurant: Reflet
Hjemmeside: http://www.reflet.nl/

Stedet var meget fin på gammeldags maner. Egentlig syntes jeg at der var hyggeligt men jeg kunne godt have ønsket mig mere af betjeningen.

Til forret fik jeg en salat med asparges, artiskokker, pinje kerner, syltede svampe, trøffel og løg dressing og en pocheret æg på toppen. Dette var en virkelig lækker og smagfuld salat jeg med glæde spiser igen. Men ... desværre var det også aftenens højdepunkt.
 Sebastian fik terrin på and som vist var ok men ikke noget særligt.

Til hovedret bestilte Sebastian Risotto men på trods af at tjeneren rent faktisk gentog det og klart havde forstået Sebastian så fik han i stedet en tournedos. Tjeneren undskyldte meget og forklarede at det ville tage mindst 20 min. hvis de skulle starte på en risotto og derfor valgte Sebastian at tage den ret de havde lavet til ham. Desværre viste den sig at være meget rare og vi endte derfor med at bytte hovedretter da han ikke er så meget til rødt kød og jeg var egentlig ikke så begejstret for den jeg havde fået.
 Jeg havde bestilt en hummer med spinat og fritter og oste sovs. Jeg syntes godt nok det lød lidt sært med ostesovs men jeg håbede på at det ville vise sig at være interessant men istedet var det bare kedeligt.
 Sebastian fik ost istedet for dessert og siger at den var god men at han har fået bedre.
Og jeg fik en hvid chokolade tærte, som viste sig at være en underlig rund chokolade mousse lignende dessert. Lidt kedeligt egentligt.
Så som i nok kan regne ud så er dette ikke et sted vi vender tilbage til. Salaten var skøn og resten inkl. betjeningen var middelmådigt.

Ingen kommentarer: