fredag den 1. april 2011

Barcelona - madoplevelser mm

Dette var vores andet besøg i Barcelona, men denne gang var vi bedre forberedt, og det lykkedes os derfor bedre at få nogle gode madoplevelser end første gang.

Vi ankom Fredag morgen og tog hjem igen mandag eftermiddag.

Fredag

Det var meningen, at vi skulle spise på Moo fredag aften, men vi om bestemte os pga. meget dårlige anmeldelser på tripadvisor. I stedet bestemte vi os for en frokost på Cinc Centits.

Restaurant: Cinc Sentits
Dette sted var for godt til en kort omtale. Næste blogindlæg bliver derfor udelukkende om den.

Restaurant: Bilbao-Berria
Fredag aften spiste vi på Bilbao-Berria, der laver pintxos. Dette er en slags tapas med pind i, og så betaler man pr. pind til sidst. Mange af dem er med brød, og de er typisk meget simple. Den bedste, jeg fik, var f.eks. bare et stykke brød med en svamp og noget ost oven på. Bilbao-Berria har en meget autentisk stemning med masser af gang i den, og kan man acceptere, at man ikke rigtig ved, hvad man spiser, er den eller en anden Pinxtos sted et absolut must at prøve når man er i Barcelona.

Lørdag

Restaurant: Tapas24
Tapas24 har en autentisk stemning. Man kan klare sig som turist, da hovedkortet findes på engelsk, men de har også daglige retter, der desværre ikke er oversat, så man misser måske noget her.
For mig var den bedste ret på Tapas24 en håndholdt burger med en fois gras mayonnaise til. Jeg tror, at de kaldte den for en McFois. Derudover fik vi russisk salat (tun, kartoffel mm), bikini sandwich, kroketter med skinke og en bombe (kroket lignende ting) med kartoffel, kød og spicy sovs.

Russisk salat og Bikini sandwich
 McFois Burger


Akvariet
Barcelona har et udmærket akvarium med mange forskellige mere eller mindre eksotiske fisk og en ret stor haj bassin med tunneller, så man kan se det hele fra bundet.


Moments
Dette sted var også for godt til en kort omtale. I får et indlæg om den efter Cinc Sentits indlægget.

Søndag

Moderne kunst Museum
Kan i lide moderne kunst af den virkelig sære slags, så må i se denne museum - aldrig har jeg set så sær en kunstsamling. Ikke alt var af min smag, men nogen gange kom der alligevel noget der gjorde ekstra indtryk, og jeg er glad for at have set museet. Især var vi imponeret over den indiske kunster Vidya Sagal og hans sære billeder med endnu sære titler såsom "A lure alure a part apart" og "The hidden face of the star shaped thing".

Taller de Tapas
Taller de Tapas er ikke så autentisk og er mere turist venlig end Tapas24. Maden er ok men i mine øjne ikke nær så godt som på Tapas24. Vi fik nogle kroketter, en salat af saltet torsk og grønt, spinat med bacon og kikærter, pølse med hvide bønner og Patatas Bravas. Kroketterne var rigtig gode, og jeg var også glad for pølse retten. Ellers var jeg ikke imponeret, og jeg vil hellere prøve andre tapas eller pinxtos steder, næste gang jeg er i Barcelona.

Pølse med hvide bønner


Rias de Galicia
Vi fik først en starter med en glas artiskok creme og en marineret stykke laks. Derefter fik Sebastian en tun tatar til forret og jeg fik to mindre forretter. Først en "Palamos prawn sashimi", som var næsten rå rejer og derefter et stykke kogt blæksprutte med kartoffel og peber. Dette var en virkelig interessant og smagfuld forret, jeg gladelig spiser igen.

Stykke af blæksprutte
Til hovedret fik Sebastian pighvar med piri-piri peber og hvidløg, og jeg fik kulmule langsomt bagt i aubergine med muslinger, artiskok og iberisk skinke.

Kulmule
Endnu en udmærket ret.

Rias de Galacia er et sted, man skal besøge, hvis man godt kan lide underlige fiske- og skaldyrs retter, og ellers skal man nok holde sig lang væk. Deres menu kort var også ret underholdende med underlige beskrivelser af deres retter såsom "Spider crab and edible crab cannelloni. Posible the best spider crab in the world. You will ask us for some to take home. We will see", "Fried green peppers from Padrón. Some are spicy, others not. Don't trust them" og "Sauteed sea cucumber. Dont ask what this is. Looks weird but is delicious". Den sidste var især underholdende, da vi aftenen inden havde fået "sea cucumber" på Moments og måtte slå det op på wiki for at finde ud af hvad det var: søpølse.

Vi havde en dejlig tur til Barcelona og vender klart tilbage. Næste gang håber vi på at få bord på Sant Pau som skulle være lidt som Moments bare bedre - den har 3 michelin stjerner.

1 kommentar:

Piskeriset sagde ...

JEg ærgrer mig over, at I ikke besøgte Moo - vi var der i torsdags, og det var rigtig, rigtig godt! Håber I vover pelsen og tager forbi der en anden god gang :-)