søndag den 5. april 2009

Frokost hos Noma

Restaurant: Noma
Hjemmeside: http://www.noma.dk/

Vi spiste frokost på Noma på en dejlig lørdag med solskin og skøn mad.

Vi startede med nogle snacks som lignede dem vi fik sidst en del med kun ganske få ændringer, såsom i stedet for radiser i malt og creme var det små friske og sprøde gulerødder og fyldet til den lille sandwich var lidt anderledes. I kan se billeder af Noma’s snacks på min forrige Noma review.

Inden menuen fik vi en lille appetizer med blæksprutte fra vestkysten, pære og en skruet chip af kålrabi. En udmærket blæksprutte, der smagte let røget og havde et tilpas tilbehør.

Første ret var Limfjords østers i fløde med æble og lidt sagogryn. En dejlig frisk østers som var skåret i flere skiver, så man ikke skulle tage for store bidder af den lidt specielle konsistens som en østers har. Jeg har før skrevet at østers ikke lige er mig og det er det måske stadig ikke, men den her var dejlig i smagen og på en hel anden måde end den vi fik på Il Grappolo Blu, så måske er jeg ved at varme op til denne luksus specialitet.

Vi valgte vin menuen til denne frokost og til appetizer samt første ret fik vi en 2005 Muscadet Sèvre et Maine ’Le Fief du Breil’ fra Domaine de la Louvetrie i Loire. En dejlig let og frisk hvidvin som passede godt til østersen.

Anden ret var porre smurt med enten aske eller hasselnødder serveret med lidt yoghurt og karamelliseret hønse sky. En dejlig simpel ret selvom jeg nok foretrækker de brændte porer vi har fået ved andre besøg. Til denne ret fik vi et glas 2006 Vézelay `Les Saulniers fra Domaine de la Cadette i Bourgogne. En mere fyldig hvidvin end den forrige.

Tredje ret var radiser fra Lammefjorden med æggeblomme og tang. Jeg kan normalt ikke lide radiser men disse var virkelig gode og de smagte skønt med tilbehøret hvor jeg forsøgte at få lidt tang og æggeblomme med i hver bid. Til denne ret fik vi et glas NV 1999 Champagne Brut Nature ’Entre Ciel et Terre’ fra Francoise Bedel i Crouttes-sur-Marne.

Fjerde ret var syltede grøntsager med marv, krydderurter og bouillon.  Den røgede marv og kraftige bouillon smagte dejligt med de let syrlige grøntsager. Til retten fik vi et glas 2006 Riesling Spätlese Trocken Winninger Röttgen ’R’ fra Weingut Beate Knebel i Mosel-Saar-Ruwer. En dejlig Riesling der nemt kunne være drukket til hele menuen. Vi vil muligvis bestille den næste gang hvis den stadig er på deres kort.

Til hovedret fik vi Duroc gris med æble og rødbeder og syltede roser. Grisen var dejlig saftig og tilbehøret var skønt dertil. Til hovedretten fik vi et glas 2003 Chinon `Les Picasses’ fra Catherine & Pierre Breton i Loire. Rødvinen var kraftig men uden garvesyre og dette var faktisk første gang jeg har drukket et helt glas rødvin selv; jeg plejer at få dem erstattet med hvidvin når vi får vin menu.

Som predessert fik vi en snemand fra lammefjorden, hvor vi fik at vide at det var vigtigt at få lidt af alle lag med. En interessant snemand med fyld af gulerødder. Til retten fik vi et glas 2007 Riesling Spätlese `Von der Lay’ fra Rita & Rudolf Trossen i Mosel-Saar-Ruwer.

Vi fik til denne frokost to desserter, da jeg gerne ville prøve deres øllebrød, som jeg længe har drømt om at prøve men ikke har kunnet da Sebastian hellere vil have en menu end a la carte. Jeg bad derfor om at få erstattet min dessert med øllebrøden men de valgte i stedet for at give os to desserter. Som var virkelig heldigt da både min øllebrød og desserten fra menuen var helt fantastiske.

Vi fik først desserten fra menuen, som var karamelliseret mælkeskind med yoghurt, rapsolie og lidt havesyre. En skøn og smagfuld dessert hvor mælkeskindet var helt fantastisk sprødt og sødt. Til desserten fik vi en 2008 Moscato d’asti `Bricco Quaglia fra La Spinetta i Piemonte.

Og så fik jeg den øllebrød jeg så længe har drømt om. Øllebrød med ristede rugkerner, skummende mælk og lidt skyr, som er en let syrlig is. Det smagte skønt og jeg er rigtig glad for endelig at have prøvet det.

Vi sluttede af med lidt kaffe og te og en flødebolle med smag af rødbede.

Vi havde en dejlig frokost som vi altid har på Noma. Jeg fik endelig smagt deres øllebrød og vi fik prøvet deres vin menu for første gang. Det var alle nogle dejlige vine; specielle men ikke så usædvanlige som dem vi fik på Geranium.

Jeg elsker stadig Noma og vil altid elske Noma. Jeg er dog stadig usikker på om jeg måske kan lide Geranium endnu bedre. Afgørelsen må vente til Geranium har fået ny menu så vi kan prøve stedet igen. Et fantastisk besøg er ikke nok til at jeg vil vælge en ny favorit. Så vi må bare vente og se.

Ingen kommentarer: