søndag den 15. marts 2009

Il grappolo blu - en overset italiensk perle

Restaurant: Il grappolo blu
Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke har hørt om dette sted før. Vi er ivrige gæster på byens gode italienske restauranter men dette var vores første besøg på Il Grappolo Blu. Stedet er ret usædvanlig for en italiensk restaurant; gammeldags og fuld af hygge. Betjeningen er venlig, professionel og med et smil på læberne.

Inden menuen fik vi lidt starters; plader af semolina pasta med ost imellem og en ansjos på toppen, lidt indkogt balsamico i midten og en basilikum is med soltørret tomat på toppen. En lækker start på aftenen hvor især isen var fantastisk.

Første ret var en rulle af stegt zucchini og kartoffel. Simpelt og lækkert.

Anden ret var en varm tomat suppe med gulerod og bladselleri.

Tredje ret var en appelsin marineret østers, tun tatar og en lille ”kage” af asparges og bønner og lidt lakse rogn på toppen.  Alt sammen lækkert. Jeg kunne godt lide at østersen var marineret hvilket gav den en mere fast konsistens.

Næste ret var fois gras på tre måder; stegt med avokado, mousse med kaffe og terrin med æble gele med syrlig blomst i midten. Det er meget usædvanlig at få fois gras på en italiensk restaurant men dette sted vover at løbe en risiko og sikken succes. Ser man bort fra kaffen (jeg er en af de sære mennesker der ikke kan lide kaffe) var alle tre varianter helt fantastiske. Især kunne jeg godt lide avokadoen til den stegte fois gras og den syrlige blomst, som vi blev advaret om af tjeneren var meget syrlig, smagte skønt til terrinen.

Femte ret var ravioli med hvid fisk og bagt salat på toppen. Ofte kan jeg bedre lide den frisklavede ravioli vi køber i Magasin end dem vi får ude på restauranterne. Men denne var lækker og den sprøde salat på toppen gav den en interessant præg.

Næste ret var håndlavet pasta med kanin ragout samt sprøde pasta skruer. Dejligt at opleve en kok med humor; det er ikke mange af de finere steder der vover at servere pasta formet som en hånd. Og så smagte det fantastisk. 

Til hovedret valgte jeg en rulle af laks og spinat med grønne bønner og kartoffel til. Dette var nok den ret jeg var mindst begejstret over. Jeg elsker normalt laks, men den her var bare lidt kedelig. Kartoflen der blev serveret til var til gengæld god.

Sebastian fik en kalvemørbrad, der var mør og dejlig velsmagende. Denne ville jeg hellere have haft men måtte nøjes med en smagsprøve.

Til alt det lækre mad fik vi en Verdiana af årgang 2003 at drikke. En meget udsædvanlig og interessant vin vi ikke vil være ked af at få igen.

Efter hovedretten fik vi en pre-ost, der bestod af en vandbakkelse med en jalapenos og ost i midten, samt en cremet ost ved siden af. Virkelig lækker og jeg vil sige at pre-osten i sig selv gjorde den ekstra pris værd at vi valgte at tilføje ost til menuen.

Oste tallerknen selv bestod af et fast udvalg af 5 slags oste og med lidt appelsin marmelade til.

Pre-desserten bestod af en citron creme med jordbær marmelade til. En virkelig lækker og frisk ret.

Desserten var mange ting; der var en tallerken med små lækre kager og en anden med en appelsin sorbet, en karamel fløde, nogle stikkelsbær og en lidt større kage. Alt sammen lækkert om end lidt overvældende.

Vi havde en dejlig aften på Il grappolo blu og besøger bestemt stedet igen. Der findes mange gode italienske steder i København men dette sted skiller sig lidt ud; de forstår at løbe en chance og lave ting lidt anderledes end man forventer og så synes jeg at det er skøn med en kok med humor; han skal altså have bonus for hans ”håndlavede” pasta.

Ingen kommentarer: