fredag den 13. juli 2012

Frokost på VAU (Berlin)

Restaurant: VAU
Hjemmeside:http://www.vau-berlin.de/


Vi startede med en lille appetizer lavet på kartoffel, pore og balsamico. Dette var en mild og delikat bid at starte middagen på.


Vi fik desuden noget virkelig skønt brød, der stadig var godt lun. Der var to slags, hvor jeg dog kun smagte den ene. Den var lidt svampet i det og krydret med masser af salt og krydderurter.




Til forret fik jeg ristede kongerejer og sprød gris (pork belly) med en velouté på ærter, grofthakket peber og en salat lavet på agurk og nori, som er en japansk tangsalat. Dette var en virkelig god og interessant japansk inspireret ret.

Sebastian fik en kanteral suppe med bresaola, purløg og sprøde croutoner, der lå over skinken og dermed ikke havde mistet deres sprødhed. Sebastian siger, at det var en udmærket suppe, men alligevel tror jeg, at han misundede mig min ret, der klart var mere interessant.




Til hovedret fik jeg en stegt rokke med asparges, lime, kapers og fregola sarda, som er en sardinsk pasta med nøddesmag. Dette var en dejlig blød fisk, der især smagte godt, hvis man fik lidt af alt med i hver bid.


Og Sebastian fik et rosa stegt stykke kalv med mos på søde kartofler og en blanding af stegte svampe med løg. Dette var en dejlig mør ret ifølge Sebastian, og svampetilbehøret med løg mindede ham om noget, han fik som barn.



Det var ikke meningen, at vi skulle have dessert på VAU, men så viste det sig, at de havde en soufflé med syrnet fløde serveret med en vanilje is og jordbær. Og det lød lidt for lokkende, så vi endte alligevel med at tage denne dessert. Den skulle bestilles mindst af 2 og tog 40 min at lave, og den skulle derfor bestilles i starten af frokosten fremfor efter hovedretten. Den var rigtig god, men er ikke den bedste soufflé, jeg har fået.




Vi havde en skøn frokost på VAU og vender gladelig tilbage en anden gang. Jeg tror dog, at deres retter er bedre til en 2-3 retters menu end en tasting menu, så måske frokost menu næste gang igen eller noget fra deres større ala carte menu.

Ingen kommentarer: