søndag den 1. juli 2012

Frantzén/Lindeberg (Stockholm)

Restaurant: Frantzén/Lindeberg
Hjemmeside: http://frantzen-lindeberg.com/

Dette er vores andet besøg på Frantzén/Lindeberg i Stockholms Gamla Stan. Vi var meget begejstrede ved sidste besøg på stedet, og jeg var derfor bekymret for, at vi kunne blive skuffet denne gang.

Det blev vi dog slet ikke!

Sebastian syntes faktisk, at stedet er blevet bedre, hvor jeg derimod syntes, at den er præcis så god som sidst. Stedet har ændret sig, og man fornemmer, at de satser på at blive bedre endnu. Man kan sige, at de har forfinet sig lidt. F.eks. havde man før bestikket på bordet, og man skulle så selv finde det frem, man mente, man skulle bruge til retterne. Nu er det tjeneren, der gør dette. Egentlig syntes jeg, at det var hyggelig og dejlig usnobbet, at man selv sørgede for bestikket før, men samtidig syntes jeg ikke, at det har skadet den samlede oplevelse af stedet, at man nu bliver mere opvartet.

Vi startede med tre små snacks:

Bøf fra A. Larsson (Svensk Wagyu)
Kartoffel "Vichyssoise" med sommertrøffel
Macaron med gulerod og lever

De smagte alle skønt, hvor jeg især var glad for den sprøde kartoffel snack.


Og herefter startede menuen med den ene ret efterfulgt den anden.

Ærter og hestebønner med mynte og svensk friskost af gedemælk.


Østers med frossen rabarber, fløde og enebær.


Sashimi på helleflynder, der var mørnet i 12 dage på benet, serveret med stenbiderrogn og en creme på kongekrabbe og æggeblomme fra and.


Marv med kaviar, røget persille og smetana.


Tatar og talg fra en 11 år gammel fjeldko "Stine" serveret med røget ål, löjrom, purløg og aske fra purløg.

Dette var en meget usædvanlig og skøn tatar, hvor kødet havde en hel anden tekstur end normalt.


Satio Tempestas

Dette er en af Sebastians favoritter. En ret med 39 forskellige ingredienser, hvoraf de fleste er grøntsager i diverse teksturer og smage. Nogle er f.eks. syltede, andre bagte osv. Sidste gang var der desuden et stykke fisk med. Denne gang var det istedet sprødstegt fiskeskæl fra en brasen, som gav en dejlig crunchy fornemmelse til retten. Desuden fik man hasselnødder og hjemmekærnet smør på retten ved bordet.


Brød med friskkværnet smør.

Brødet var det samme som sidst; altså dejen vist frem ved bordet og derefter friskbagt. Smøret er til gengæld nyt; det blev friskkværnet ved bordet og havde en fantastisk smag. Vi spiste det derfor også ret hurtigt og fik derefter et glas brunet smør på bordet.


Suppe på gul løg, gedemælk, mandel og lakrids.

Dette var min favorit denne aften. Smagen var fantastisk intens og cremet. Det er klart den bedste løgsuppe, jeg har fået, og tilføjelsen af en anelse lakrids var genial.


Kammusling med trøffel og bouillon.

Denne ret blev serveret af to omgange. Først selve kammuslingen med masser af trøffel på toppen, og derefter blev der hældt en miso agtig bouillon i skallen serveret med en kammusling tatar med lime smag ved siden af.


Langsomt bagt pighvar med en mos på kålroe, asparges bagt med gran i 3 timer, citrongræs og mynte.


4 uger gammel forårs kylling fra Bretagne.

Denne ret bestod af en dejlig saftig kyllingebryst, noget indmad - jeg tror, at de sagde tyk el. tyndtarm, støv af kyllingelever, brændenælder og artiskok. Først fandt jeg retten lidt sær, da jeg syntes, at artiskokken smagte  mystisk ved siden af kyllingen, når jeg spiste en bid kylling efterfulgt af artiskok og omvendt. Men så fandt jeg ud af, at løsningen var at spise begge dele i samme mundfuld. Så kom smagen pludselig til udtryk på en hel anden og dejlig måde. Jeg ville bare ønske, at jeg havde fundet ud af dette noget før :)


En sidste sted, hvor Frantzén/Lindeberg har ændret sig siden vores sidste besøg er deres måde at håndtere desserter på. Før fik man en servering ost og derefter en dessert servering med tre forskellige små desserter. Nu får man tre serveringer, hvor hver servering er en normal størrelses dessert/osteret.

Gedemælksis med puré på græs, malt og olivenolie.


Øl, gær og ung æggeblomme.


Kærnemælk, rosen, hibiskus, blommer og jasmin.


De to første desserter var helt fantastiske, men vi fandt nok den sidste lidt for blomstlig.

Til alt det lækre mad fik vi en vinmenu, der bestod af:

Romate, Oloroso, Jerez
Etienne Zauzet, Puligny Montrachet 2010, Bourgogne
Chateau de Beauregard, Pouilly- Fuissé "Les Chardonnets" 2002, Bourgogne
Weingut Georg Mosbacher, Kieselberg "Grosse Hohl" GG 2007, Pfalz
Domaine Michel Gaunoux, Pommard Premier Cru "Grand Epenots" 2003, Bourgogne
Forstmeister Geltz Zilliken, Saarburger Rausch Riesling Auslese 1999, Mosel

Vi havde endnu en skøn aften på Frantzén/Lindeberg og vender gladelig tilbage. Næste gang skal vi dog huske at booke bord i noget bedre tid - denne gang kunne vi kun komme på venteliste, og heldigvis var der et afbud, og vi fik derfor et bord få dage før besøget.

2 kommentarer:

Rasmus Palsgård sagde ...

Hej Bitten

Det ser spændende og delikat ud. Jeg kan ikke finde priser på maden inde på restaurantens hjemmeside. Må jeg være så fri at spørge, hvad I betalte for hele pakken?

Med venlig hilsen
Rasmus

Bitten sagde ...

Frantzén/Lindeberg er desværre en af de helt dyre. Vi betalte i alt 6900 SEK inkl. drikkepenge.

Den er dyr, men den er også alle pengene værd :)