fredag den 12. august 2011

Matbaren (Stockholm)

Restaurant: Matbaren ved Mathias Dahlgren
Hjemmeside: http://www.mathiasdahlgren.com/

Matbaren var vores sidste rigtige måltid i Stockholm. Vi havde hørt meget godt om stedet og var godt spændte på maden. Madbaren kører med en ren al a carte kort, hvor alle retter er af "forrets" størrelse. Personligt syntes jeg, at det var en stor forrets størrelse, og næste gang vil vi nok kun bestille 3 retter og ikke 4, som vi gjorde denne aften. Nu var vi selvfølgelig også mætte efter en lang weekend i Stockholm med masser af madoplevelser.

Mit første valg var hvide asparges med morkler, stegt løg, æg ved 63 C, hollandaise og stegt brød.
Og Sebastians første valg var Billy´s kolde terrin på grisehoved med champignon salat og sennep.
Og mit andet valg var kammusling med koldvandsrejer og en stærk agurkesalat med koriander, chili og lime.
Og Sebastians andet valg var Wagyu burger med en bund af brød og ost, grønt og trøfler på toppen.
Mit tredie valg var portvinsbraisseret oksekinder med rødbeder, peberrod og stegt løg.
Og Sebastians tredie valg var citronstegt kyllingbryst med forårsgrønt, cremefraiche og sommertrøfler.
Vi delte vores to desserter:

Ovnbagt vild chokolade fra Bolivien med "gräddfill" (lidt som cremefraiche), karamelflage og nødder.
Og sommerbudding 2011 med rabarber, jordbær, brød og vanilje.

Til alt det lækre mad delte vi en flaske Kendall-Jackson årgang 2008, og til desserten fik jeg en rigtig lækker glas limoncella-drink, hvor limoncella'en var blandet op med noget friskpresset citron juice/lemonade. 

Som i kan se har jeg ikke skrevet, hvad jeg syntes om de enkelte retter, og det er ganske enkelt fordi, at det kan op summeres meget kort; "fantastisk". Retterne var godt sammensatte og fulde af smag. Jeg kan klart anbefale stedet til alle der besøger Stockholm, og jeg håber selv på at vende tilbage, næste gang jeg skal dertil.

Ingen kommentarer: