søndag den 3. oktober 2021

En ekstraordinær oplevelse på restaurant Jordnær

 Jeg fatter ikke, at jeg ikke har skrevet et eneste indlæg på denne blog siden 2016. Jeg kommer ikke til at skrive så mange og så omfattende, som jeg gjorde dengang. Jeg bruger for meget af min fritid på at forsøge at skrive en bog, til at jeg også har tid til en alt for aktiv blog.

Men måske bare engang imellem, jeg skulle skrive om dem, der imponerer allermest - om mine gamle og nye favoritter. Jeg vil holde det kort, for jeg bliver nødt til at bruge min energi og tid på min bog. Ellers bliver jeg aldrig færdig.

Vi har besøgt restaurant Jordnær to gange nu, en gang til aften for et år siden og denne gang til frokost. Begge gange har været helt ekstraordinært, og stedet er hurtig kommet på en andenplads over mine favorit restauranter (lige efter Geranium).

Stedet er kendt for dens menu med dyre råvarer og meget velsammensat retter af primært fisk, grøntsager og masser af urter og spiselige blomster.


Mine favorit retter til denne frokost var (fra øverst højre, til nederst venstre på nedenstående billede);

Kongekrabbe - Koriander - Sake
Rosset Vaffel - Caviar - Fjordrejer
Hamachi "tatar" - Caviar - Lagret Soya
Hamachi - Sesam - Ponzu

Det er bemærkelsesværdig, at tre af disse faktisk er i snack kategorien. Faktisk vil jeg sige, at stedets styrke netop er de mindre retter, man får i starten. Det føles som om, der er kælet mere for retterne her. Men altså; alle retter er fantastiske, og Hamachi servering nummer to med sesam olie og lys ponzu er den bedste fisk, jeg nogensinde har smagt.
Jeg glæder mig allerede til at besøge stedet igen, men prisen taget i betragtning, så må vi hellere vente et års tid igen :)

Ingen kommentarer: