lørdag den 26. maj 2012

Kanalen

Restaurant: Kanalen

Dette var vores første besøg på restaurant Kanalen, der som AOC har stået på vores todo liste i rigtig lang tid. Kanalen ligger i en gammel bygning, der for mange år siden husede toldpolitiet. Den ligger lige ved en af Christianshavns hyggelige kanaler med udsigt til kanalen, både og en kajak i ny og næ. Restauranten er lyst indrettet, let slidt og hyggeligt.

Kanalen har en kort liste af ala carte retter samt en fast menu, hvorfra man kan vælge 3-6 retter. Vi valgte alle 6 retter med tilhørende vinmenu. Vinmenuen var ok til prisen, men vi fandt den nok lidt for kedeligt. Måske er vi bare ikke så meget til hvidvin mere, og de fleste glas var netop hvide.

Første ret i menuen var røget stenbiderrogn med cremet perlebyg, dild og agurk. Retten faldt desværre ikke så meget i min smag, men nu er jeg heller ikke fan af hverken stenbiderrogn og perlebyg. Men med de kun 35 ekstra kroner, det kostede at gå fra 5 til 6 retter var den nu udmærket. Sebastian syntes i øvrigt godt nok om den, så det er nok bare min smag, der ikke passer til denne ret. Eller retten der ikke passer til min smag :)


Anden ret var en helt anden oplevelse. Det var en salat af rokke med kål, vilde urter og kapers vinaigrette. Retten ser ikke så imponerende ud med det rå kål og noget, der mest af alt ligner brændenælder. Men smagen var helt fantastisk og usædvanlig, når bare man sørgede for at få lidt af alt i hver bid. Jeg vil sige, at dette var endnu en ret, som man enten vil elske eller hade, og denne gang var det altså mig, der var den heldige, for Sebastian var ikke nær så imponeret af retten som mig.


Tredie ret var jomfruhummerhaler med rugbrødscrumble, blomkål, karse og mousseline af brunet smør. Dette var første ret, vi begge var enige om, der var rigtig god. Det var ikke så udfordrende og interessant en ret som den forrige men meget mere velbalanceret og simpel.


Hovedretten var lam på to måder. Den bestod af noget braiseret bov, tror jeg, og noget rosa stegt indmad - hjerte, tror jeg. Lammen blev serveret med ramsløg, perleløg, oliven og blanquettesauce. Denne ret var lidt en rodet affære, og jeg syntes ikke at boven var særlig mør, og indmaden kunne jeg klart have undværet - så hellere en slags lam på en veltillavet måde. Hverken Sebastian eller jeg var imponeret over denne ret.


Osten var lækker. Normalt ville jeg have savnet noget tilbehør, men de udvalgte oste klarede sig alle fint alene blot med noget brød eller knækbrød, som der blev serveret til. Brødet, der blev serveret under de salte retter og osten, var i øvrigt skønt.


Desserten var rabarbersorbet og løvstikkebudding med hvid chokolade og rå lakrids. Dette var aftenens højdepunkt for mig - blandingen af lakrids, rabarber og løvstikke var fantastisk godt sat sammen.


Vi havde en god og romantisk aften på restaurant Kanalen. De er ikke bange for at eksperimentere med ingredienserne, og det går som regel godt. Nogle gange misser de dog målet totalt.

Og vender vi tilbage - jeg ved det ikke. Der er bare så mange andre restauranter på vores todo liste, jeg også gerne vil besøge. Så vi vender sandsynligvis ikke tilbage foreløbigt. Samtidig vil jeg anbefale stedet til romantiske middage, hvor man gerne vil prøve noget unikt uden at skulle betale en bondegård for oplevelsen.

Ingen kommentarer: