lørdag den 14. april 2012

Tasting på Marcus Wearing (London)

Restaurant: Marcus Wearing at the Berkeley
Hjemmeside: http://www.marcus-wareing.com/home

Dette var første gang vi fik tasting menu på Marcus Wearing. De har to at vælge imellem, og vi valgte kokkens menu (chefs menu), der indeholdt 10 retter samt nogle snacks inden menuen.

Snacksene var der færre af, end vi er vandt til på denne type for restauranter. Men det er egentlig ok, da vi ellers ikke ville have haft plads til den store menu. De bestod af:

krydret kylling med sennepsfrø mayo
luftig flæskesværd med syrlig dip
grøn suppe på hvidløg med karl-johann skum og sprød hvidløg på toppen

Alle snacksene var gode, hvor jeg især var imponeret over den super kraftige hvidløgssuppe, der stod i skøn kontrast til den kølige svampeskum.



Og herefter startede menuen så. Den bestod af 6 forretter, 1 hovedret, hvor man kunne vælge mellem to forskellige, 1 pre-dessert, 1 dessert og en efter-dessert.

De 6 foretter var:
makrel, kammusling, pinje kerne, yuzu og en anelse koriander (tror jeg)
fois gras mousse, ananas og kanel serveret med et stykke ristet brioche
variation på ærter med mynte og citron
kalve brisler med våd polenta, trøffel og en shitake marmelade
jomfruhummerhale med julesalat, hvid trøffel og pistacie olie
helleflynder med hjertemusling, fennikel og klementin sovs

Forret 2+3 faldt ikke i min smag, må jeg indrømme. Det er ikke første gang, jeg får kanel med fois gras, og jeg syntes, at det er sjældent, det fungerer. Men måske er det bare mig, for Sebastian kunne godt lide retten. Ideen bag ærte retten var god, men jeg syntes at bitterheden i citron skrællen overdøvede de andre smage. 

Resten af retterne var enten gode eller direkte fantastiske. Makrellen med kammuslingerne var let og elegant, og jeg kunne godt lide brugen af koriander i retten. Helleflynderen var god uden at være fantastisk. Jomfru hummeren var skøn og rigtig godt sat sammen. Og sidst men ikke mindst; brislen var FANTASTISK. Selve brislen var fed, varm og smagfuld og perfekt stegt med blot en anelse panering (kun mel tror jeg). Og det kraftig smagende tilbehør frembragte den fantastiske smag yderligere fremfor at nedtone den, som kokke ofte forsøger at gøre med brissel retter.



Til hovedret fik vi:
Lam fra Cumbrien med aubergine, artiskok og peberfrugt (mig)
Oksefillet fra Calloway med Dorset snegle, peberrod og bladselleri (Sebastian)

Begge hovedretter var gode. Jeg syntes dog, at forholdet mellem kød og tilbehør var lidt forkert. Jeg ville gladelig havde opgivet et stykke kød for mere tilbehør. Og Sebastian fandt, at hans kød var lidt for rare. Men han blev spurgt om, hvordan han ville have den, hvortil han svarede; som kokken anbefaler. Så det er nok lidt hans egen skyld.


Til dessert fik vi:
rabarber, ingefær og vodka "shot" med en slags kiksekage til
variation på æble med en sprød kanel dej
madagascar chokolade firkant

Vi fandt pre-desserten lidt sær, med selve desserten var skøn med masser af æblesmag, og det skønne sprøde dej til. Chokoladen syntes jeg også var god. Sebastian syntes dog ikke, at den var noget særligt.



Til alt det lækre mad fik vi en 2009 Burnt Cottage. (105 £)

Vi havde en god aften på Marcus Wearing, men skal jeg være helt ærlig, syntes jeg, at hans madstil passer bedre til en almindelig 3 retters menu end en tasting menu. Så næste gang, og der bliver klart en næste gang, vil vi bare have den billige frokost menu igen.

Ingen kommentarer: