fredag den 2. marts 2012

Sushi eksperimentet: Bento

Restaurant: Bento
Hjemmeside: http://uki.dk/

Vi besøgte Bento til en lørdag frokost. Normalt er det ikke nødvendig at booke et bord til frokost, fortalte tjeneren os, men netop denne lørdag havde de rigtig mange gæster, der havde en smartbox, de skulle have brugt inden udløbsdatoen. Vi havde heldigvis booket et bord i forvejen og måtte derfor ikke gå forgæves som nogle ellers måtte.

Vi fik til denne frokost
2 forretter/sideretter: gyoza med kylling og grønt samt misosuppe.
3 nigiri: en "sake" med laks, en "unagi" med grillet ål og en "maguro no aburi" med grillet tun.
3 ruller: en "california maki", en "pirikara ebifurai maki" med ebi tempura reje og en "pirikara sake maki" med laks.

Gyozaerne var lette og delikate og meget omhyggelig tilberedt, hvor de var dampet på den ene side og sprødstegt på den anden. De smagte skønt og er klart de bedste vi har fået.


Jeg bliver aldrig fan af misosuppe. Alligevel vil jeg sige, at dette klart er en af de bedste, jeg har fået. Et andet bord roste dem også for suppen - især tofu'en, der havde en let saltet smag, og tjeneren forklarede, at det var pga. den lage de opbevarede tofuen i.


Sushien var simpel og smagfuld.

Lakse nigirien var virkelig blød og dejlig og havde en skøn smag. Åle nigirien var god, men var måske lidt for stort et stykke og var klart ikke den bedste, jeg har fået. Jeg elsker ellers ål, og også i sushi, men fisken er nok bedre egnet til ruller sammen med noget andet fyld. Den med grillet tun smagte godt og kom med noget dejligt sprødt tilbehør på toppen.

Det er især ved rullerne, at man lægger mærke til, hvor simpel denne sushi er. Den med laks havde f.eks. kun laks og agurk i sig, den med tempura reje havde også kun agurk og reje i sig, men kom dog med en dip ved siden af og california rullen havde både agurk, avokado, salat, reje og laks i sig, men var stadig næsten udmyg i både smag og udseende.

Lakse rullen var udmærket uden at være fantastisk. Tempura reje rullen fandt jeg skuffende. Jeg tror, at det er fordi, at jeg fandt tempura dejen for spød, som nok er fantastisk i sig selv men, i min mening, for sprød til en rulle. California rullen var klart min favorit; især pga. salaten, der gjorde rullen mere let end normal, og dette kunne jeg godt lide. Den blev dog også lidt sværere at spise pga. den lette rulning, da den havde let ved at falde fra hinanden. Alligevel klart min favorit. Sebastian derimod syntes, at de alle var ca. lige gode. Vi er dog enige om, at vi næste gang vil fokusere på nigirierne, som klart er Bento's stærke side i vores mening. Dem der bedre kan lide denne simple type for sushi fremfor den mere komplicerede fusion sushi, vi normalt spiser, vil sandsynligvis elske rullerne på dette sted.


Nu tænker i så måske, at det lyder da godt nok, men måske ikke et besøg værd?

Men nu har jeg så heller ikke fortalt om det bedste endnu. Som sagt er dette en familie restaurant, og dette resulterer i en rolig og hyggelig stemning og klart den bedste og mest kvalificerede sushi betjening, vi nogensinde har fået. F.eks. kunne tjeneren fortælle os, hvordan dippen til tempura reje rullen var lavet af fedtet fra stegning af den ål de bruger, fordi de vidste, at netop disse smage smager godt sammen. Og vi fik også mange andre detaljer at vide.

Der er ingen tvivl om, at vi vender tilbage til Bento; både pga. den kompetente betjening men også fordi, at de har en del andre ting, vi gerne vil prøve på deres menu; f.eks. deres bento boxe, ramen nudler og så vil vi gerne prøve flere af deres nigirier også.

Pointene bliver hermed
                          Bitten  Sebastian

1. Lakse nigiri             4,8      4,5
2. California rulle         4,0      4,0
3. Gyoza                    3,8      4,2
4. Resten af maden          3,7      4,0
5. Service/omgivelser       4,1      4,1


Og hermed får Bento samlet 41,2 point og kommer ind på en 3. plads.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Og hermed er Sushi eksperimentets resultat:


1) Alex sushi med 42,5 point
2) Umami med 42,3 point
3) Bento med 41,2 point
4) Ebisu med 38,5 point
5) Sushitarien med 38,1 point
6) Izumi Sushi med 36,1 point
7) Fifty Fifty med 35,7 point

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Vi mangler nu at besøge/genbesøge:


Susu
Selfish
A sushi
Omakase sushi

Selfish er ny på listen og anbefalet af Taste and Experience.

Derudover har jeg tilføjet asushi. Er der nogen der kender til denne?

Ingen kommentarer: