søndag den 13. marts 2011

Formel B

Restaurant: Formel B
Hjemmeside: http://www.formel-b.dk/

Formel B har ændret deres menu betragtelig siden vi var der sidst. Da var det en fancy tasting menu vi fik. Nu er konceptet at de har en række af retter til 120 kr. stykket man kan vælge fra. De anbefaler 3-4 retter fra det salte køkken og derefter en ret fra det søde køkken. Vi tænkte at det salte køkken er mere os så vi tager 4 herfra og så ser vi om der er plads til dessert derefter.

Vi fik først en lille appetizer: en rugkiks med trøffel mayo og en gele på tranebær.


Fra det salte køkken fik jeg:

Jomfruhummer a la Nage med gulerødder som puré, syltede og rå. En udmærket ret der dog ikke var så gode som de andre jeg fik denne aften.


Ristet rokkevinge med estragonskum, råsyltede kartofler og karse. Det var meget tæt på at jeg ikke valgte denne ret da jeg før har fået rokkevinge og ikke været glad for det. Men heldigvis løb jeg chancen og retten viste sig at være den bedste for mig denne aften. Fisken og skummet var blød og delikat i smagen men karsen og de super sprøde kartofler i toppen gjorde at retten selvom stadig delikat og mild blev løftet op på et mere kompleks smags niveau. Jeg elskede denne ret og kommer vi tilbage må jeg have den igen.


Confiteret æggeblommekartofler med sort vintertrøffel, sprøde kartoffel chips, karse og trøffelsauce. Endnu en skøn sammensat ret med mange forskellige teksturer og smags fornemmelser. Retten var ikke let og delikat som fisken men mere tung og kompleks - min favorit nummer to denne aften.


Som sidste salte ret fik jeg stegt og glaseret kalvebrissel med brændt pære, marineret grønkål og pebersauce. En udmærket ret med de rette ingredienser, dog synes jeg at mængden af ingredienserne skulle have været lidt anderledes. Brisler har en meget speciel smag der kan blive lidt for meget i denne mængde. Grønkålen var rigtig god til at afrunde brislernes smag, men der skulle dog have været mere af den for at gøre retten perfekt.


Fra det søde køkken fik jeg chokolade mousse med krystaliseret chokolade, pære sorbet, dehydreret mousse og bagt hvid chokolade. En dejlig dessert men de salte retter var klart bedre for mig.


Fra det salte køkken fik Sebastian:

En halv hummer i hummer bisque. Han siger om denne ret "den var ok men mere en ret for dig". Sebastian ville hellere have haft mere bisque og mindre kød.


Vesterhavs pighvar med persille/hvidløgs sauce og braiserede kalvehaler. Han siger at det var interessant med blandingen af fisk og kalvehaler.


Rørt tatar med ramsløg, hummer mayonnaise og rugflader. "Den var udmærket", siger han.


Dansk krogmodnet entrecôte med små tomater, skalotte løg og røget marv. "Det var den bedste", siger han. "Mør men stadig godt rød inden i og så sad den i en god sauce og marven gav den en god røget smag."


Og fra det søde køkken fik han æblepuré med creme anglaise, havregrynscrumble, æblegranit, krokant og tørret æble. "OK", siger han.


Jeg er klart imponeret af den mad vi fik på Formel B og vender gladelig tilbage. Desværre er Sebastian knap så imponeret som mig så jeg ved ikke hvornår det bliver. Måske kan jeg overtale min veninde Katrine til at tage med engang :)

Næste gang så skal vi dog have en ret mindre - 5 er alt for meget i min mening, men det var jo heller ikke meningen at vi skulle have en dessert. Vi var jo mætte, men da alt det salte havde været så godt, måtte vi jo lige prøve hvordan det søde køkken var også.

Ingen kommentarer: