torsdag den 20. september 2012

Prag madoplevelser mm.

Hotel: Josef
Hjemmeside: http://www.hoteljosef.com/

Dette var vores andet besøg i Prag. Sidste gang var for to år siden, hvor vi også boede på Josef. Da havde vi bestilt et af deres ekstra gode værelser med udsigt, nespresso maskine og andet luksus. Denne gang valgte vi at bo på en af deres normale værelser. Det var også ok, men det var nu noget specielt med det andet værelse, og næste gang vil vi nok bruge de ekstra penge, dette vil koste.

Vi var kun i Prag nogle få dage, og det bliver derfor ikke mange steder at skrive om. Vores primære grund til at besøge Prag var at besøge restauranten "La Degustation", som i allerede har hørt om. Den fortjente klart sit helt egen indlæg.

Derudover nåede vi, at besøge den franske restaurant Francouzska, som Sebastian havde fundet frem til.

Restaurant: Francouzska
Hjemmeside: http://www.francouzskarestaurace.cz/en/

Vi valgte at bestille fra deres ala carte menu, hvor vi fik en forret, en suppe og en hovedret, hvorefter der absolut ikke var plads til mere.

Til forret fik jeg grillet foie gras med pocherede pærer og ingefærbrød, og Sebastian fik noget mørt oksehalekød med trøffel olie og en god bunke salat på toppen. Begge retter var ret store - jeg fik ikke mindre end 3 stykker foie gras, hvor man ikke plejer at få mere end en eller måske to. Det var en god foie gras, der var perfekt stegt og havde en dejlig smag. Det var så desværre også aftenens bedste ret for mig.


Som suppe fik Sebastian en cremet svampe suppe med foie gras mousse og knuste kakao bønner, og jeg fik en okseconsommé med grøntsager og hjemmelavede nudler. Min consommé var ikke særlig kraftig i det, og var derfor mere en suppe end en consommé. Jeg ville meget hellere have haft en mindre portion kraftig consommé, men det skete desværre ikke. Sebastians suppe var derimod lækker, omend han kunne bedre lide den end mig, da jeg ikke er så glad for de let bitre knuste kakao bønner.


Til hovedret fik jeg en variation på gris med choucrute på riesling og en sennepssovs, og Sebastian fik grillet oksemørbrad med kartoffelmos og en sovs på sort trøffel. Begge retter var ok men middelmådige.


Det var underholdene nok at prøve dette sted, især pga. rummet selv, der var helt usædvanlig, men maden taget i betragtning vender vi ikke tilbage. Det var for stort og uden meget kant. Samtidig vil jeg dog ikke frabefale stedet til dem, der godt kan lide den type retter, jeg beskriver her. Det var absolut ikke dårligt mad - det var bare ikke mad, vi har lyst til at prøve igen.

Sightseeing: Old town og slottet

Vi nåede ikke at se meget af Prag på denne tur. Vi gik en tur op til slottet og omegn, hvor vi bl.a. så slotsmuseet, der var bedre og mere personligt end ventet. Man fik en audio guide med, som var indtalt af familiemedlemmerne selv, og det virkede ret godt og gav en meget personlig islæt. Derudover gik vi rundt i nogle af Prag's mange krystal og glasbutikker, da Sebastian gerne ville finde sig et nyt drikkeglas. Og det lykkedes lige med nød og næppe på sidste dag.

Ingen kommentarer: