lørdag den 25. august 2012

Budapest madoplevelser mm. - del 1

Hotel: Sofitel Budapest Chain Bridge

Dette var vores andet besøg i Budapest. Sidste gang boede vi i Pest ca. 1-2 km fra Donau, men denne gang ønskede vi at være tættere på vandet og gerne med udsigt over floden. Vi endte derfor på Hotel Sofitel i et værelse på 4. etage med udsigt over Donau og Buda med alle dens historiske bygninger. Det var et rigtig godt hotel med skøn udsigt, og så var morgenmadsbuffeten blandt de bedste, vi har fået. Hotellet er relativ dyr i forhold til andre i Budapest, men det lykkedes os at få en god deal på nettet, og vi endte derfor med en yderst rimlig pris, især hvis man tager kvaliteten i betragtning.

Vores eneste kritik punkt på hotellet var, at sengen var lidt for blød til vores smag, men alligevel overnatter vi  der gladeligt igen, skulle vi komme tilbage til Budapest.

Restaurant: Cyrano
Hjemmeside: http://cyrano.hu/

Dette var vores andet besøg på Cyrano. Sidst var vi der om aftenen, og da sad vi indenfor og fik drinks til maden i den hyggelige restaurant - eller måske var det drinksene og stemningen, der var hyggeligt. Denne gang var vi der til frokost og spiste udenfor. Det var varmt, og da vi ikke havde fået solbriller med og stadig ikke havde haft mulighed til at skifte til lettere tøj (vi havde endnu ikke fået vores hotel værelse) valgte vi at sidde i skyggen.

Vi valgte hver en enkelt ret, da vi skulle ud at spise til aften igen. Jeg fik paprika kylling med æg gnocchi og Sebastian fik "paprika potato gipsy style" med pølser, bacon, lammekød og gnocchi. Og så blev vi anbefalet at bestille en agurk og tomat salat til, som vi så gjorde. Jeg kunne klart bedst lide min paprika kylling, som var mør og saftig og smagte godt sammen med den nogenlunde milde og cremede paprika sovs. Sebastians ret var mere skarp i smagen, og lammekødet var lidt lav kvalitet ifølge Sebastian. Resten af retten var han dog tilfreds nok med.



Restaurant: Borkonyha Winekitchen
Hjemmeside: http://www.borkonyha.hu/?lang=eng

Til aften spiste vi på en ungarsk restaurant Borkonyha, som vi havde læst om på tripadvisor.

Til forret fik jeg ravioli med fyld af andetunge og granatæble (tror jeg) serveret med grøn æble og syltede svampe, og Sebastian fik stegt fois gras serveret med æble, pinje kerner og hvid balsamisk eddike. Begge forretter var smagfulde og interessante.


Til hovedret fik jeg en variation på and (lår + bryst) serveret med gulerodspuré og små gulerødder. Og Sebastian fik oksekinder serveret med gnocchi og sovs lavet på parmesan ost. Min ret var en rigtig god anderet, hvor brystet var saftigt og rosa og låret saftigt og mørt - ligesom and skal være, og jeg kunne godt lide den let søde gulerods puré dertil. Sebastians ret var usædvanlig men lækker. Jeg kunne dog bedst lide min ret.


Til dessert fik jeg en chokoladetærte serveret med karamel is og hasselnødder, og Sebastian fik en mousse på hindbær og hytteost serveret med mandler og hindbær sorbet. Begge desserter var lækre; Sebastians var let og frisk, og min var tung og med masser af god chokolade smag.


Vi var begge imponerede over Borkonyha og kan anbefale den til alle, der gerne vil opleve lettere forfinet ungarsk mad.

Kommer vi tilbage til Budapest, kommer vi tilbage til Borkonyha!

Restaurant: Comme Chez Soi
Hjemmeside: http://www.commechezsoi.hu/

På anden dagen fik vi aftensmad på den italienske restaurant Comme Chez Soi. Stedet har et ala carte kort primært med italienske retter men samtidig også med franske, ungarske og andre indflydelser. F.eks. havde de snegle og goulash suppe på menuen.

Og vi endte faktisk også med at vælge retter, som ikke var italienske.

Inden forretterne fik vi en lille tallerken at starte på. Den bestod af noget italiensk skinke, en mini caprese (tomat og mozzarella), en skive syltet agurk og rørt smør til brødet, der var ristet.

Vi delte vores forretter, hvor den, jeg havde valgt, var skiver af kold gåselever med en løgchutney, og Sebastian valgte en tatar på ungarsk vis, som viste sig at bestå af en meget finthakket og blød tatar med krydret med paprika og serveret med skiver af rødløg, forårsløg og frisk paprika. Og til begge retter blev serveret mere friskristet brød.

Til hovedret havde jeg valgt en rødvins gryderet med oksekød. Og Sebastian fik, hvad der mest af alt kan beskrives som en wienerschnitzel med kartoffel salat.


Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal sige om dette sted. Den har fantastiske anmeldelser på tripadvisor, men måske begik vi bare den fejl, at vi ikke bestilte italiensk mad. På den anden side var gryderetten faktisk en af de retter, jeg læste godt om, så hvorfor var jeg ikke tilfreds - kødet var bare slet ikke mørt nok til en gryderet.

En af grundene til de gode anmeldelser er den betjening man får, hvor man f.eks. bliver forkælet med snacks inden maden, limoncello is og drik efter maden og så en Tokai dessertvin oveni.

Og så er de super tunet på deres gæster, som primært er turister, hvor de forsøger at imponere med at kunne nogle få ord på deres eget sprog såsom "værsgo" og "velbekomme". Men det bliver lidt for meget, især når man ved nabo bordet konstaterer, hvordan de lærer det fra turisterne selv ved at spørge dem, hvad de ville sige i deres eget sprog. Jo, det er en hyggelig og meget personlig betjening, men er det en del af deres venlige natur eller bare en forestilling, de har lært sig for at engagere kunderne? F.eks. læste jeg på tripadvisor, hvordan de var blevet fortalt om en af dagens specialiteter; stegt foi gras med æbler og tokai vin - "egentlig en hovedret, men samtidig god at dele som en forret", og vi fik nøjagtig den samme historie.

Og vil jeg så anbefale dette sted eller ikke? Det kommer an på til hvem. Til folk som mig, der overanalyserer og stiller spørgsmål til alt, så måske ikke. Men er man en person, der godt kan lide at lade sig lede og underholde uden at analysere på det der sker, så ja besøg da stedet. Det er jo til trods alt for at undeholde os, at de har sat en sådan forestilling op.

Jeg kan faktisk ikke udelukke, at vi vender tilbage for at prøve nogle af deres italienske retter til frokost engang, skulle vi vende tilbage til Budapest en dag. Det kan bare ikke passe, at de får så gode karakterer på tripadvisor, hvis de ikke laver bedre mad, end det vi fik denne dag.

Nå dette var så vores første madoplevelser i Budapest, hvor Borkonyha klart er vinderen.

Del 2 følger snart.

Ingen kommentarer: