lørdag den 21. juli 2012

Frokost på Tim Raue (Berlin)

Restaurant: Tim Raue
Hjemmeside: http://tim-raue.com/

Tim Raue er en asiatisk inspireret gourmet restaurant i Berlin. Den er meget hipt indrettet med flotte blå og lilla farver sat sammen med mere afdæmpede hvide og træ farver. Jeg syntes, at det er en meget smuk restaurant, hvor der virkelig er tænkt på sammensætningen af farver og interiør. Da vi først ankom, var vi de eneste, der var der, og vi overvejede, om restauranten måske ikke var så in alligevel. Men i løbet af eftermiddagen kom den ene efter den anden, og den endte med at være så fuld, så de måtte afvise folk ved døren. Jeg har en fornemmelse af, at det måske ikke var alle, der havde booket bord i forvejen, men som blot prøvede af, om de kunne være heldig at få et bord alligevel.


Vi startede denne frokost med at få lidt snacks.
spinat med vinaigrette
radisser med japansk sennep
cashew nødder med thai rød karry

De to første var lette og elegante med en syrlig og frisk smag, og den sidste var meget kraftig og stærk i smagen. Alle var gode.


Vi fik desuden en frisk og let sødelig dashi suppe lavet på tørret tun, tang mm.

Derefter fik vi to foretter hver, hvor vi delte den første, en hovedret hver og en dessert hver, som vi igen delte.

Først fik vi en sommer salat med salat blade, radisser, rødbeder, hvide asparges, næsten rå rejer og urter. Denne ret var frisk og let syrlig i smagen. Det var egentlig bare mening, at jeg skulle have retten, men da jeg genkendte retten, som en Sebastian ville elske endnu mere end mig, foreslog jeg, at vi delte de to første retter. Det viste sig som en god ide, da han elskede denne ret, og jeg faktisk foretrak den anden - denne var dog også rigtig god.


Og den anden var en "Balik" laks med gelé på grape, ærter og en stærk wasabicreme. Laksen var super blød og smagte skønt sammen med den bløde men samtidig stærke tilbehør.


Næst fik Sebastian ærter fra Maresme med grisekinder og søde løg. Dette var en mild og delikat ret.


Og jeg fik 2 slags dim sum med BBQ gris, BBQ sovs og ingefær. Dette var en ekstrem smagfuld ret, som jeg elskede. Det er de bedste dim sums, jeg nogensinde har fået. Nu elsker jeg så også BBQ smagen, som denne ret var fuld af. Faktisk så meget, at jeg ikke smagte Sebastians ret, da jeg ikke mente, at smagen ville kunne trænge igennem den smag af BBQ, der allerede var i min mund - den var meget stærk.


Til hovedret fik Sebastian lam med pærer, bønner og grøn sichuan peber.


Og jeg fik en nyfortolkning af en den klassiske kinesiske ret Peking And, der indeholdt en suppe med indmaden, en lille fin og delikat anretning med andelever og andebrystet serveret med hoisin sovs. Dette var en imponerende ret med masser af wow effekt, men skal jeg være helt ærligt, så foretrækker jeg den på klassisk manér og gerne den sprøde udgave "crispy aromatic duck", som vi ofte har fået i London.


Til dessert fik vi en osteret med buffalomozzarella med honning og bacon samt en dessert med mandelis, jordbær og rabarber. Begge desserter var OK, men vi kunne nok have undværet dem. Især da vi fik mere til at afrunde måltidet.


Og til afslutning fik vi en ispind med yousu is, hvid chokolade, hindbær og vanilje.


Vi er meget imponerede over Tim Raue restauranten (især forretterne) og vender gladelig tilbage. Enten til endnu en god frokost eller en større tasting menu, som jeg mener, at hans stil er meget passende til. Vi diskuterede faktisk under frokosten, om de måske er bedre end Nobu, London, som vi jo ellers er meget glade for. Det vil vi dog nok først finde ud af, hvis vi engang prøver en tasting menu på stedet.

Ingen kommentarer: