torsdag den 29. oktober 2009

The Square

Restaurant: The Square

Dette er første gang at vi har fået en tasting menu på The Square. Ved tidligere besøg har vi enten fået fra a la carte menuen eller fra den billige frokost menu. Vi var lidt bekymrede for om stedet kunne holde niveauet når vi nu for første gang skulle have mere end tre retter.

Inden menuen fik vi nogle snacks, der bestod af en langstrukket indbagt reje, en sprød kegle med fyld af en blød og lækker fois gras, nogle røgede chips i en lækker dip og til sidst en lille "chokolade" kugle med fyld af blæksprutte blæk. Alt sammen var lækkert og velsmagende.
Første ret i menuen var en consommé på vildt toppet med skum af bacon med en toast med vildt rillette og en halv friteret kød kugle med en æg i.
Anden ret er en genganger fra tidligere besøg og en ret som stedet er berømt for. Retten bestod af en parmesan gnocchi toppet med en sauteret hale af jomfruhummer og med en emulsion på kartoffel og trøfler ved siden af. En lækker ret man dog hellere vil have i en større a la carte version.
Tredie ret var en stegt fois gras med semi-dried ananas og en sur og sød citron glaze.
Næste ret var en pighvar fillet med en salat af varm blomkål, parmesan og mandler samt en puré af blomkål.
Hovedretten var en bryst af skovhøne "grouse" med knuste rodfrugter og hyldebær.
Efter hovedretten fik vi ost fra et ostebord.
Og en lille pre-dessert.
Vi fik to desserter og den første var en ostekage på en "brillat-savarin" ost og med smag og tilbehør af passionsfrugt og lime. En rigtig lækker og smag fuld dessert.
Og sidste dessert var en soufflé på rom og rosin med en banan is på toppen. Sebastian kunne godt lide denne. Jeg ved ikke rigtig - soufflé er en overvurderet dessert i min mening.
Min review af The Square lider desværre lidt under at jeg ventede lidt for længe med at få den skrevet færdig, men jeg håber jeg har givet jer en ide af deres formåen med en tasting menu.

Mht. maden er de klart stærke nok til at klare en længere menu. Min eneste kritik er nok at de ikke var særlig gode til at time vinmenuen med maden. Ofte kom vinen i sidste øjeblik inden retten eller efter den allerede var sat på bordet og jeg tror faktisk at vi missede et glas helt. Det er selvfølgelig mulig at de bare havde en dårlig dag, men det er ærgerligt at det skal ske på en to stjernet michelin restaurant.

Vi vender klart tilbage til The Square men selvom jeg synes at de kan klare en tasting menu tror jeg faktisk at vi hellere vil have en tre retters menu i stedet. De er nok bedre til dette! Især når man tager problemerne med vinbetjeningen i betragtning.

Ingen kommentarer: