onsdag den 26. oktober 2011

Sushi eksperimentet - Alex sushi vs. Umami

Restaurant: Alex sushi
Hjemmeside: http://www.alexsushi.dk/

Dette var vores andet besøg på Alex sushi. Sidste gang fik vi en fast menu, men denne gang valgte vi selv.

Vi fik denne aften
1 starter; sashimi med helleflynder og laks serveret med Alex' sauce.
4 nigiri; laks, ål, Hokkigai (rød musling) og en gunkan med fedt fra en helleflynder
3 ruller; Alex special, Hamachi maki med forårsløg og en California
1 dessert; Alex dessert til Sebastian og chokolade maki til mig

Sashimi'en var rigtig lækker. Fisken var blød og smagfuld og Alex saucen lækker dertil - den synes at være lavet af bl.a. soya, lidt olie, limesaft, koriander og chili eller måske wasabi.
Lakse nigirien er en af de bedste, jeg har fået. Laksen er frisk, blød og har lige den smag, jeg kan lide. Sebastian er ikke helt enig og mener, at den ikke er bedre eller værre end de flest andre steder. Det eneste, jeg kunne ønske mig anderledes, er nok lidt hvidløg på toppen. Nigirien med rød musling faldt ikke i min smag. Det havde jeg nu nok heller ikke forventet, at den ville - men det skulle jo prøves. Åle nigirien er også en af de bedste jeg har prøvet. Jeg syntes, at den fede ålesmag er fantastisk i sushi.

Gunkanen med fedt fra helleflynder var en fantastisk smags oplevelse og meget svært at forklare. Vi har faktisk valgt at bruge denne som aftenens bedste stykke sushi i karakter givningen.


Rullerne kan deles op i to grupper; de to meget simple og den meget komplekse.

Den ene simple var en California med avokado og tigerreje, der var meget anderledes, da rejen ikke var "blended" som normalt men istedet hel med blot avokadoen som ekstra smag. Den så kedelig ud men smagte faktisk ret lækkert på trods af sin simpelhed. Den anden var en Hamachi (hvidfisk) med forårsløg og også denne var meget ren i smagen.

Den komplekse var en Alex special, som indeholdt mange forskellige ingredienser heriblandt laks, ål, tempura reje, agurk og æg. Den smagte skønt, men var desværre pga. dens størrelse ret svær at spise. Det var dog besværet værd.



Desserterne var udmærket, men skal jeg være ærlig, føler jeg ikke rigtig, at denne type for desserter er den rigtige afslutning på en sushi middag. Jeg tror dog ikke, at Sebastian er enig, så måske er det bare mig, der er sær.



Service og omgivelser er helt i top hos Alex. Jeg kan virkelig godt lide at sidde ved baren og se sushien blive lavet, og jeg kan ligeledes godt lide den måde man bliver behandlet på - præcist, fornemt og samtidig usnobbet. Alligevel får de kun en karakter på 4 i denne katagori, og det er udelukkende pga. de irriterende spisepinde, de bruger; de er firkantede i toppen, og derfor er de nærmest umulige at bruge. Det er desværre de færreste steder, der forstår, hvor vigtigt det er at have nogle ordentlige spisepinde; på Sushitarien var de f.eks. bøjede og så gav de splinter. Jeg overvejer at købe mine egne spisepinde til at tage med ud til disse steder, så jeg undgår denne type for frustrationer, når alt kunne have været perfekt.

Vi havde en dejlig aften på Alex, og der er ingen tvivl om, at vi vender tilbage. Hvornår er usikker, jeg har jo mange andre steder, jeg skal have med i eksperimentet også.

Pointene bliver hermed
                           Bitten  Sebastian

1. Lakse nigiri             4,8      4,3
2. "Alex special" rulle     4,3      4,2
3. Gunkan                   4,5      4,5
4. Resten af maden          3,9      4,0
5. Service/omgivelser       4,0      4,0

Alex sushi får hermed overraskende 42,5 i karakter og ligger hermed på førstepladsen af de 3 steder, vi nu har fået med i eksperimentet. Det bliver spændende at se, om stedet bliver slået af nogle af de andre steder.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Restaurant: Umami
Hjemmeside: http://www.restaurantumami.dk/index.htm

Dette var vores andet besøg på Umami, og vi havde høje forventninger.

Vi fik denne aften
2 starters; Nobashi rejer og tun sashimi Umami style
2 nigiri; laks og tun toro
3 ruller; Negitoro, ål teriyaki og foisgras & kylling
1 dessert; dagens dessert og chokolade variation


De to starters var begge gode. Tun sashimien blev serveret letgrillet og marineret med sesamfrø og tangsalat.  Vi kan rigtig godt lide denne type for sashimi, hvor der lige er gjort lidt mere ved fisken. Vi syntes dog denne gang, at fisken var skåret lidt for tyk. Nobashi rejen blev serveret med shitake svampe, pakchoy, sprød katafi og chili mayo. Vi fik også denne forret ved forrige besøg og var henrykte over den. Ved dette besøg, syntes vi også, at den var lækker, men nok ikke helt så lækker, som vi huskede den. Sådan er det jo - når man forventer sig meget af noget, så bliver man nemt lidt skuffet.


Vi fik to nigiri'er: En med toro, som er det mere fede stykke tun, som man finder på undermaven af fisken samt en med laks. Begge var rigtig lækre - og bliver kun slået af lakse nigiri'en fra Alex sushi. Jeg vil sige, at konsistensen af fisken på Umami var den bedste, men smagen af laksen på Alex sushi er jeg ikke sikker på kan fås bedre.


Rullerne var alle relativ simple uden så mange ekstra ingredienser. For mig var den bedste rulle den med ål, som jeg ofte er glad for, men dette er første gang, at den har været så god, at den var min favorit. Også Negitoro rullen var skøn, hvorimod at kyllinge rullen var lidt kedelig, og vi kunne slet ikke smage, at der skulle være fois gras heri.


De to desserter var begge lækre, men det er klart sushi'en, der er Umami's styrke.



Umami er klart den sushi restaurant, der har den bedste service og mest hippe og livlige omgivelser. Det er virkelig kun småting, der trækker ned her - faktisk så små ting, at jeg ikke engang gider nævne dem.

Vi havde endnu en dejlig aften på Umami, og der er ingen tvivl om, at vi kommer tilbage.

Pointene bliver hermed
                          Bitten  Sebastian

1. Lakse nigiri             4,4      4,1
2. Åle rullen               4,4      3,9
3. Negitoro rullen          4,3      4,2
4. Resten af maden          4,1      4,2
5. Service/omgivelser       4,2      4,5


Umami får hermed en samlet karakter på 42,3 - altså en tæt andenplads til Alex sushi. Skal jeg være helt ærligt, så ved jeg ikke, om der overhovedet vil komme et sted, der kan slå Alex sushi.


Har i nogen foreslag?


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------



Og hermed er Sushi eksperimentets resultat:


1) Alex sushi med 42,5 point
2) Umami med 42,3 point
3) Sushitarien med 38,1 point
4) Izumi Sushi med 36,1 point
5) Fifty Fifty med 35,7 point

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Vi mangler nu at besøge/genbesøge:





1 kommentar:

Taste and Experience sagde ...

Sushi eksperimentet består Umami, Sushitarian, Fifty Fifty, Alex Sushi og Izumi. Måske med undtagelse af Alex Sushi og Izumi, så er det steder som er meget fusionsinspireret - Umami med de Franske, Sushitarian med det Californiske og Fifty Fifty med New York.
Tro mig, jeg elsker også sådan slags sushi med dejlige sauce og mange smagsoplevelser i munden, men min helt klart favorit er Selfish på Elmegade og måske også som Piskeriset nævner det, Bento på Vesterbro. Begge steder er meget anderledes end Umami, Sushitarian og Fifty Fifty, i den forstand at der er fokus på den tradionelle sushi ved at gøre risen perfekt og samtidig servere den bedste fisk.

Men rigtig godt eksperiment og meget interessant læsning :)

/Taste and Experience