lørdag den 27. juni 2009

The Square

Restaurant: The Square

Dette er vores tredje besøg på The Square og endnu engang til frokost. Stedet har en god og billig frokost menu som gør det tillokkende at besøge stedet til frokost. Denne gang valgte vi dog at forkæle os med det større udvalg fra a la carte menuen.

Vi fik først en lille appetizer; en shot i tre lag; trøffel, kirsebær og parmesan skum og en sprød og luftig brød flage. En let og velsmagende start på frokosten.

Herefter fik vi vores forretter, hvor Sebastian havde valgt en skotsk jomfruhummer med parmesan gnocchi og en smør af kartoffel og trøffel. Et usædvanlig ret at vælge for ham, da han ikke er så meget for skaldyr, men denne kunne han lide og jeg fik da også en bid og kan sige at den var absolut fantastisk i smagen.

Min ret var også lækker men måske ikke helt så meget som Sebastians. Dog var den klart mere interessant og usædvanlig; retten bestod af en courgette blomst med fyld af kylling og gedeost og med en aubergine og courgette "sovs" som tilbehør og parmesan på toppen. Retten var kraftig og lidt salt i smagen. Virkelig lækker men jeg kan nemt forestille mig at mange ikke ville kunne lide retten. For mig var den dog en helt usædvanlig lækkerbisken.

Vi fik herefter en lille ekstra ret på husets regning; en lys fisk med ærter og en frisk sur og sød sovs som tilbehør. Jeg havde ikke valgt denne fiskeret fra menuen fordi jeg ikke kunne forestille mig en sur og sød sovs sammen med fisk, men den viste sig faktisk at være frisk og lækker i smagen.

Tjeneren forklarede retten med at kokken ikke havde været helt tilfreds med kødet til hovedretten, og at vi derfor fik en ekstra ret for at fylde tiden ud mens vi ventede på vores hovedret. Vi undrede os over denne forklaring, da vi ret tidligt fik fiske bestikket på bordet og derfor virker det som en mystisk forklaring. Under alle omstændigheder var det en lækker ret og vi var glade for at få den og havde intet imod at vente lidt med hovedretten.

Sebastians hovedret var en rosa stegt og meget saftig kalvekød som han var klart begejstret for.

Og jeg fik en andebryst i skiver på en tynd karamelliseret pæretærte og med rødbeder og en mos af selleri som tilbehør. Jeg er klar en fan af and og denne er nok den bedste andebryst jeg har fået. Den var helt perfekt stegt med en let rosa farve og tilbehøret, især den tynde og let søde pæretærte passede perfekt til anden. En helt fantastisk ret jeg klart kan anbefale.

Til dessert fik Sebastian en suppe af sommer geleer som bestod af en frugtsuppe med små gele kugler af forskellige frugt smage samt en kugle af frugt is på toppen.

Jeg fik en brillat-savarin cheesecake som dessert med Jordbær gele på toppen og en jordbær iste som tilbehør. En let og velsmagende oste kage med en dejlig frisk jordbær smag på toppen og ved siden af i flere varianter; isteen, en let mos/sovs og en mystisk men velsmagende kage ved siden af.
Vi havde en fantastisk frokost på The Square og det at vi valgte fra den mere omfattende a la carte menu frem for den mere begrænsede frokost menu højnede stedets niveau betragtelig. Alt i alt betyder det at stedet kunne levere en så god frokost menu på de tidligere besøg og nu en så fantastisk a la carte menu at stedet fortjener en plads i min top fem. Og hermed er stedet blevet til min nye nummer tre kun toppet af Noma og Geranium.

Ingen kommentarer: