søndag den 24. august 2008

Lækkert Thai på Kiin Kiin

Restaurant: Kiin Kiin
Pris: 1525 for en person
Hjemmeside: http://www.kiin.dk/


Jeg har længe villet prøve Kiin Kiin. Jeg elsker asiatisk mad og specielt Thai mad, så tanken om en gourmet michelin stjernet restaurant var meget lokkende.
Jeg besøgte restauranten med en veninde fra arbejdet, da Sebastian ikke helt har min forkærlighed for Thai mad. Besøget føltes meget personligt og intimt. Man sidder først et stykke tid i en lounge, hvor man for snacks og lidt at drikke. Vi valgte et glas champagne. Og mens man så sidder her kommer Henrik, en af ejerne af stedet, og byder velkommen. Tager en lille snak; har man været her før og hvor har man ellers været osv. Det var hyggeligt at han hilste på personligt. Det kunne jeg ikke have klaret, at skulle være til stede hver aften for at hilse på sine gæster. Jeg ville have fundet det stressende men Henrik var meget afslappet. Godt for ham.

Snacks’ene kom af to omgange. Først fik vi tre kolde snacks; soyristede cashewnødder, limesaltede lotuschips og nogle andre chips, jeg ikke er sikker på hvad var. Cashewnødderne var der mange af og de var gode men disse lotuschips var helt fantastiske; de var søde og salte på samme tid som gav en god kontrast i smagen. Dem vil jeg gerne have flere af.


Derefter fik vi flere snacks; et kyllingespyd med en grov satay dyp, krydrede thai fiskefrikadeller med en sød sovs (måske blomme), grillede kammuslinger med dyp og risnudler med en dyp, som vi tror var lavet af vasabi men uden at være stærk.
Herefter kommer man op i restauranten og menuen starter.

Første ret er en Kiin (Tom Yam Talay) suppe baseret på skaldyr og krondild. Dette var en stærk og syrlig suppe uden fyld og som man drikker direkte af skålen. Den bedste Tom Yam jeg har fået.

Derefter fik vi to retter i en flettet kurv; på låget ligger et sprødt stykke kyllingeskind med en creme af grøn karry, i skålen er der dim sum med kylling siger menuen, selvom det smagte mere af laks og som tilbehør lidt sød soja i en skål.
Næste to retter; en jomfruhummer med en sne af ingefær og lidt havtang samt en is af grøn karry. Det var en lækker rå jomfruhummer med et velvalgt tilbehør og isen af grøn karry var aftenens højdepunkt. Den smagte fantastisk. Den var stærk men samtidig meget blød og afrundet i smagen.
Og for sidste gang får vi to forretter af en gang; Kantareller med en galangal og koriander kokos suppe samt en salat af brøndkarse, orkide blade, citrongræs, lime og chili ovenpå en sprødstegt multe. Begge retterne var lækre; kantarel retten var mild og cremet og salaten var stærk og frisk.


Hovedretten var langtidsstegt gris i 5 spice med bok choy og luksus forårsrulle. Mørt og smagfuldt.Vi fik fire desserter i alt af to omgange.

Først; kold vanilje med passions frugt i et vinglas samt fire små faste citrus sorbeter i en mandarin sovs. Citrus retten var frisk og vanilje med passion var fantastisk.

Så; blød kokos kage med mørk rom og en banan is på toppen samt en flamberet ananas med blød kokos marengs og sorbet.
Alt i alt en god og hyggelig aften med masser af mad og vin. En ny favorit restaurant. Tror faktisk at den kommer ind på en god anden plads efter Noma over de bedste restauranter jeg har besøgt i København.

Så nu skal jeg bare have overtalt Sebastian til at prøve stedet:)

Ingen kommentarer: