søndag den 17. august 2008

NOMA - min favorit restaurant

Restaurant: Noma
Pris: 2500 kr. for to personer
Hjemmeside: http://www.noma.dk/

Som traditionen er blevet spiste vi på Noma på min fødselsdag igen i år. Noma er en tostjernet michelin restaurant, er blevet kåret som verdens 10. bedste restaurant ved en prisuddeling i London af verdenens 50 bedste restauranter (www.theworlds50best.com/2008_list.html) og så er den min favorit restaurant.

De har lavet en anelse om på konceptet siden sidst jeg var der. Før fik vi måske en appetizer samt nogle ”chips” lavet af f.eks. stegt kyllingeskind eller fiskeskind. Nu får man ikke disse ”chips” længere men i stedet hele 5 appetizers. Dette betød at man reelt fik fem retter mere end dem inkluderet i den menu man vælger. Jeg kunne gode lide de chips vi fik tidligere, men denne nye start giver nok alligevel en bedre oplevelse.

Første appetizer var røget vagtelæg, en velkommen genganger fra tidligere besøg.
Derefter fik vi en lille sandwich med ”sider” af rugbrød og kyllingeskind og rygeost rørt op med krydderier som fyld.
Tredje appetizer var radiser, der blev serveret i en krukke på bordet med knasende malt ”Jord” og en creme i bunden af krukken. Jeg er normalt ikke så glad for radiser men disse var gode. Måske fordi de lige var taget op af jorden og derfor stadig helt friske og saftige. Og så kan jeg godt lide det her knasende malt.
Fjerde appetizer var bølger af brød med dråber af en creme lavet af pighvar æg, nogle krydderurter og ovenpå var en sne af æbleeddike. En syrlig og skøn ret.
Sidste appetizer var rejer med frisk fløde, lidt grønt og en sorbet af hvide ribs. Virkelig lækre og meget bløde og cremede rejer. Usædvanligt at rejer kan smage sådan.
Og herefter startede den egentlige menu. Vi havde valgt den 7 retters menu og første ret var en rå makrel med tykke syltede agurke skiver, små hele grillede agurker, blomsterkarse og en sne af peberrod. Let, frisk og lækkert.
Derefter fik vi frisk ost med friske lammefjords grøntsager, stikkelsbær og en smør sovs med kylling fond. En overraskende fyldig ret pga. sovsen som gav det hele en dejlig blød og smøragtig smag. Og friskosten, som er lavet samme dag gav det hele en mere afrundet smag. En lækker ret jeg gerne prøver igen.
Tredje ret var hestebønner med marv, jernurt og dækket af et tyndt stykke tang. En OK ret men ikke min favorit. Nu er jeg så heller ikke så meget for hestebønner, så andre vil nok bedre kunne lide denne ret.
Fjerde ret var hummer med ribs, solbær og rødbeder som stengel, rå i tynde skiver og små syltede halve. Nok den anden bedste hummer jeg har fået, men jeg tror alligevel jeg havde foretrukket noget andet eller blot mindre tilbehør. Sebastian fandt retten rodet.
Hovedretten var sprængt og langtidsstegt (24+36 timer) lammebryst med lidt blomkål i en smørsovs, havesyre og lidt brøndkarse sovs. Virkeligt lækker og dejligt mørt. Dagens højdepunkt.
Dagens første dessert var noget af en overraskelse. Det var valle med bladselleri, ærter og skvalderkål. Og så tænker man, hvordan kan noget med bladselleri, ærter og skvalderkål i være en dessert? Men det er det, og en dejlig dessert endda.
Sidste ret var friske blåbær ovenpå små brødcroutoner og tre typer små kugler; blåbær sorbet, noget der måske var en vanilje is og et sødt skum. Og toppen af retten er dækket af et blød tæppe af gran-is, brøndkarse og timian blomster. Det var nogle dejlige blåbær, jeg ville blot ønske at vi kunne få nogle ligeså flotte og store blåbær i butikkerne.
Til alt det lækre mad fik vi en flaske 1990er ”Erziger Würzgarten Auslese” af Weingut Karl Erbes. En lettere sød vin med en behagelig smag. Den findes ikke på deres normale vinkort men var en de havde åbnet for selv at smage og vi fik den derfor billigt.
Og så fik vi en masse lækkert brød som selvfølgelig er alt for god til at man kan lade det være.Endnu en skøn frokost på Noma. Det er stadig min favorit restaurant og jeg tvivler at det vil ændre sig. Betjeningen er høflig og tilstedeværende uden at være for meget. Stedet er skønt og mest af alt er maden det bedste i verdenen.
Jeg glæder mig allerede til næste år, hvis vi kan vente så længe :)

Ingen kommentarer: