torsdag den 13. juni 2013

Portland - madoplevelser mm.

Jeg har ikke så meget at sige om Portland. Vi var der kun i to dage, og det regnede en del af tiden. Vi fik dog en lille dags tid til at gå rundt i byen. Her så vi bl.a. deres lørdagsmarked, hvor lokale kunstnere solgte deres varer, og så var der en del madboder hver med deres egen specialitet. Derudover gik vi rundt i byen, der på mange måder var mere europæisk end f.eks. San Francisco.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Restaurant: Dragonwell Bistro
Hjemmeside: http://www.dragonwellbistro.com/

Første dag i Portland og godt trætte efter turen herop skulle vi finde et sted at spise. Vi talte først om hotellets egen restaurant, som havde ok anmeldelser, men efter en hurtig søgning viste det sig, at et af byens bedste kinesiske steder lå lige om hjørnet - dette måtte vi prøve.

Vi startede med at få et udvalg af foretter, deres "sampler", der bestod af noget koldt oksekød, grisekød, friteret reje samt forårsrulle serveret med tre slags dip; soya, stærk sennep og en sød chili sovs. Grisekødet faldt ikke rigtig i vores smag, men ellers smagte det udmærket.

Til hovedret valgte vi to retter, som vi delte.

Den ene var en "Dragonwell Lion's Head", der bestod af nogle store og saftige griseboller i en god suppe med kål. Dette var en dejlig mild ret, som vi spiste ris til.

Den anden ret var "Hong Kong Style Beef Chow Fun", der bestod af store båndnudler stegt med saftig okse, bønnespirer, løg og forårsløg. Dette var nogle skønne nudler med masser af smag.

Så skønne hovedretter men knap så inspirerende forretter. Vender jeg tilbage hertil engang, så vil jeg helt klart selv vælge forretterne fremfor at tage en fast udvalg.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Restaurant: Higgins
Hjemmeside: http://higginsportland.com/

Sebastian og jeg spiste på Higgins sammen med hans kollega Mike og hans kone Shannon på anden dagen i Portland.

Vi startede med at dele to forretter; en tallerken med charcuteri, der inkluderede mange forskellige slags pølser, nogle pateer og lidt andet, og den anden ret var bruschetta med asparges og gedeost. Retterne var ok men ikke rigtig noget at råbe hurra for.

Til hovedret fik jeg kuller med polenta og citrus, og denne ret, tror jeg, må have været aftenens bedste ret. Sebastian fik risotto, som han var ok glad for, men som jeg smagte, og ikke fandt så inspirerende som min ret. Mike fik deres "Cocido Extremenõ", som var en skål fyldt af lækkert gris og bønner. Havde dagens fiskeret ikke lydt så god, ville jeg have bestilt denne, og jeg tror, at jeg ville have kunnet lide den. Det lignede nærmest en slags cassoulet. Shannon bestilte en ret med and, som hun ikke så så begejstret ud for. Jeg tror måske, at der var tale om mystiske krydderier.


Til dessert fik jeg en citron cheesecake med rabarber kompot, og Shannon fik en mandel roulade. Og mændene delte en Ewil Twin øl, som Sebastian gerne ville introducere Mike for, og så spiste de også lidt af vores desserter :)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Restaurant: Andina
Hjemmeside: http://www.andinarestaurant.com/

Vi spiste på Andina med en lille bunke af Sebastians kollegaer sidste aften i Portland. Jeg tog desværre ingen billeder, da vi var så mange. Jeg vil ikke sige så meget om stedet, men der er ingen tvivl om, at dette var det bedste restaurant besøg i Portland. Stedet serverede skøn mad fra Peru, og skulle jeg komme tilbage til Portland en dag, vil det være min højeste prioritet at komme tilbage hertil, så jeg kan skrive en ordentlig anmeldelse.

Ingen kommentarer: