mandag den 26. januar 2009

Geranium - måske en ny nummer et?

Restaurant: Geranium
Hjemmeside: http://www.restaurantgeranium.dk/

På Geranium kan man spise med god samvittighed; maden er biodynamisk og lavet med omtanke. De går ind for dyrevelfærd og respekt for naturen. Jeg tror at de fleste finere restauranter i dag er meget opmærksomme på kvaliteten af deres ingredienser men aldrig har jeg været så opmærksom på det som på Geranium, f.eks. er alle deres vine økologiske.

Og maden smager ikke blot fantastisk men er en fryd for øjet. Jeg ville ønske at jeg kunne lave en lang review med mange flotte billeder men de blev desværre ikke så gode og kun ganske få billeder overlevede - sikkert et resultat af champagnen og den fantastiske vinmenu. Næste gang vil jeg tage et bedre kamera med og forsøge at holde mig lidt mere ædru :)

Vi startede med et glas bobler. De havde to på glas. Jeg fik en La Closerie, Les Beguines, Brut Nature fra Jerome Prevost. Den var godt tør (=Brut) og helt uden tilsat sukker (=Nature). Jeg syntes at den var fantastisk men kan samtidig godt forstå at Sebastian foretrak den anden der blot var Brut. De er meget rundhåndede med deres bobler. Vi fik f.eks. lov at smage begge inden vi valgte, da de begge lød så gode ud fra den meget detaljerede beskrivelse fra tjeneren at vi ikke kunne bestemme os og så blev vores glas fyldt op to gange.

Som godbid inden menuen fik vi først en lille hvid skumfidus af tomat, ostestænger med en dyp og nogle flager af øllebrød.
Derefter fik vi en Geranium skum, der var dejlig frisk. Og sidste godbid inden menuen var røgede kammuslinger. Alt sammen meget lækkert, især de røgede kammuslinger.

Første ret i menuen var kongekrabbe med gule bær og rødder i en suppe kogt på krabben. En virkelig lækker og smagfuld ret. Sebastian er normalt ikke så glad for skaldyr men selv han var henrykt over denne ret. Til retten fik vi et glas 2006 Pinot Noir, Blanc de Noir fra Pirre Frick i Alsace.

Anden ret var torskekæber med fem slags kål, rygeost og havskum. Endnu en skøn ret. Til retten fik vi en Terre de Vertus, Larmandier-Bernier, Champagne.

Tredje ret stegt brød med tre slags brændte løg, hø ost og syltede porre blomster. En dejlig blød og rund ret meget præget af smagen fra de brændte løg. Til retten fik vi et glas 2006 Arbois Pupilin fra Pierre Overnoy i Jura.


Fjerde ret var en kongens urtehave som bestod af et udvalg af grøntsager fra urtehaven i beskeden mængde og overhældt med en god kraftig consomme (på kylling tror jeg). Til retten fik vi et glas Fino, Montilla-Moriles fra Piedra Luenga i Andelusien.

Hovedretten blev serveret i to omgange. Først fik vi et stykke ung okse med syltede vilde brombær, rødbeder og kartoffel skræller. Et meget saftigt stykke okse og rødbederne og bærrene var et dejligt tilbehør. Til begge hovedretter fik Sebastian et glas 2005 Rosso di Montalcino fra Stella di Campalto i Toscana og jeg fik et glas hvidvin.
Anden del af hovedretten var oksens hale som var dejligt mør og smagfuld.
Første dessert var en is på Ørbæk øl med sødskærm, krummer af malt og lakrids. Til denne ret fik vi Geraniums øldrik. En rigtig lækker lille dessert og drikken var fantastisk dertil. Og så er det jo en sød lille servering i sin egen lille flaske.
Sidste ret var hvid som sne som bestod af yoghurt, pære med smag og duft af gran. Og til retten fik vi en 2006 Riesling BA, Kronenberg fra Peter Mentges i Mosel. Mit billede af retten var desværre også hvid som sne men det lykkedes mig at få et billede af rettens dekoration som bestod af urter og røg. Meget romantisk.

Vinmenuen er nok den bedste vinmenu jeg har fået. Hver eneste vin var smagfuld og noget ud over det sædvanlige. Som regel vælger restauranter de sikre vindere som de fleste mennesker vil kunne lide men på Geranium vælger de vine med karakter og som måske ikke vil være i alles smag men som er mere interessante og sjælfyldte. De forstår at satse at og det skal de have tak for.
Vi havde en fantastisk og berusende aften på Geranium og jeg besøger den snart igen. Jeg har i flere år sagt ”intet slår Noma”, men Geranium har gjort mig i tvivl. Alt var perfekt; stemningen var hyggelig, der er rumlig og lyst indrettet, betjeningen var afslappet men samtidig meget professionelt og bedst af alt maden og vinen var perfekt. Jeg har brug for at besøge stedet igen, for en anden og forhåbentlig mere ædruelig vurdering for at kunne sige om de slår Noma. Jeg glæder mig allerede.


Ingen kommentarer: